Twitterrr: Mik over Koolhaas / Gaza Flotilla / Cultuur? / Fusion

Mik in Elsevier reduceert Koolhaas tot een geraffineerde koopman. K’s houding is een pose die opdrachtgevers moet verleiden. Tenminste zo lees ik het redelijk onbegrijpbare verhaal. Iemand een andere mening toegedaan? #koolhaas

Waterpleinen ‘graphic novel’ afgeserveerd door de stripwereld in het laatste nummer van de #Zone5300

Na lezing VN rapport over aanval op Gaza Flotilla kan je niet anders dan concluderen dat deze aanval illegaal was. En dat er opzettelijk veel geweld gebruikt is. Zelfs nadat er van verzet geen sprake meer kon zijn. Schokkend om te lezen hoe leger en politie ongestraft geweld heeft toegepast en medische zorg aan ernstig gewonde mensen heeft ontzegd. Voor de geinteresseerden in internationaal recht: het rapport is te vinden via http://bit.ly/cVf7iL

In de trein. Veel afspraken vandaag. Vanavond naar Exit through the gift shop. Prachtige laaghangende mist met waterige zon. Vergezeld door soundtrack van de Eels. Wat kan een oktobermorgen mooi zijn. Trouwens, wat doet die nieuwe school -life college- toch tussen de snelweg en het spoor bij Schiedam? Geen fijne plek. Exit through the gift shop bekritiseerd de instant fame van Banksy en anderen op een subtiele manier. Tegelijkertijd geeft de film inzicht in de spanning en plezier die je kan hebben met street art. Ookal zegt Banksy in film mensen niet aan te moedigen om kunst te maken. De film doet dat wel.

Protest tegen draconische pestbezuinigingen op cultuur verplaatst naar malieveld.1100-1330 be there! Amusante vragen over prijs van 2 X 20.000 euro aan creatieven in Den Haag : http://bit.ly/cO5Bw9 (waarom de minder creatieven niets krijgen) Hebben jullie al getekend tegen de bezuinigingen zonder plan op cultuur?? Doe het nu: http://www.stopculturelekaalslag.nl/

Fusion bij de boodschappen

Fusion van W. Van Winden gelezen. Op sommige plekken grote stappen snel thuis argumentatie. Wel intelligente voorbeelden en frisse vorm. Toch blijft er iets verongelijkts in zitten; als calimero ten opzichte van het grote boze modernisme.Terwijl ornament al lang weer geaccepteerd is. { Waar het de criticasters van retroarchitectuur om gaat is dat er problemen zijn die vragen om nieuwe oplossingen op typologisch of programmatisch niveau. Die zijn niet op te lossen door het combineren van stijlen of ornamenten uit het verleden. Er zijn ook zeker bureaus die beide dingen doen, zoals bijvoorbeeld Soeters van Eldonck. Die bedenken vaak vernieuwende typologieën en geven daarmee antwoord op de vragen die nu relevant zijn. Dat zij deze vernieuwende typologieen voorzien van een vakkunidg ontworpen fusion gevel is eigenlijk minder relevant (hoewel het flink bijdraagt aan de acceptatie van het grote publiek). Daarnaast kan je stellen dat alle huidige architectuur Fusion is. Immers bouwmethoden, woningplattegronden en bepaalde typologieën zijn ook binnen de Fusion / Retro architectuur gewoon modernistisch van aard. Aan het begrip Fusion, hoe mooi het ook gevonden is, blijft na lezing van het boekje veel vragen kleven. Het is een mooie aanzet om de  niet-modernen en de modernisten uit hun loopgraven te lokken en naar Fus-sailles te krijgen om  eindelijk in deze discussie vooruit te komen.